Kata Ustazah yang Viral Dihujat karena Larang Nonton Konser Justin Bieber

Mohammad Abduh - wolipop Kamis, 07 Apr 2022 04:00 WIB
Ustazah Asma Harun Ustazah Asma Harun. Foto: Dok. Facebook Ustazah Asma Harun
Jakarta -

Ustazah Asma Harun viral setelah membuat unggahan berupa pesan untuk para orangtua di Malaysia agar melarang anak-anak mereka menonton konser Justin Bieber. Ramai dicaci-maki gara-gara unggahannya itu, ini kata sang ustazah.

Ustazah Asma Harun populer di Facebook khususnya di kalangan netizen Malaysia dengan berbagai unggahannya memberikan nasihat pada kaum muslim agar menjadi kaum yang selalu bertakwa pada Allah SWT. Salah satu unggahannya beberapa waktu lalu viral karena dia meminta para orangtua melarang anak-anak mereka menonton konser Justin Bieber yang rencananya digelar di Malaysia pada 22 Oktober 2022.


Ustazah yang tinggal di Negeri Sembilan, Malaysia ini membuat unggahan berjudul 'KONSERT JUSTIN BIEBER, FENOMENA YANG MEMBIMBANGKAN.' Dia menuliskan soal konser Justin Bieber yang tiketnya diburu oleh anak-anak muda Malaysia. Bahkan sampai ada anak muda yang menghabiskan tabungan, kerja paruh waktu hingga tak segan meminta orangtua. Dia pun menyebut fenomena tersebut sebagai hal yang membimbangkan.


"Sungguh, fenomena ini memang sangat membimbangkan. Rupanya kecenderungan untuk hadir ke tempat maksiat masih subur. WAHAI ADIKKU, GUNAKAN DUIT ITU KE ARAH YANG LEBIH BERMANFAAT," tulis Ustazah Asma Harun di unggahannya di Facebook.


Dalam unggahannya Ustazah Asma Harun meminta pada anak-anak muda untuk mempertimbangkan lagi kepuasan apa yang didapat dari menonton konser Justin Bieber. "kita akan dapat kepuasan berseronok tetapi cuba persoalkan pada diri sendiri, "kemudian apa yang aku akan dapat untuk 5, 10, 20 tahun akan datang? Nak cerita dengan bangga pada anak cucu yang aku pernah terkinja di konsert Justin Bieber?" InsyaAllah dik, kalau kamu berjaya lawan nafsu daripada hadir, saya yakin Allah sediakan ganjaran yang amat besar buat kamu," tulisnya.


Ustazah Asma Harun berharap pada para orangtua agar bisa menggunakan kemampuan mereka menahan anak-anaknya untuk tidak menonton konser Justin Bieber. "IBU BAPA, JANGANLAH JADI PINTU MASUK ANAK-ANAK KE DAERAH MAKSIAT Saya menyeru kepada ibu bapa yang dirahmati Allah sekalian, gunakan kuasa dan kemampuan yang ada untuk selamatkan ahli keluarga kita daripada tergelincir ke daerah maksiat, sama ada disebabkan dorongan nafsu hiburan atau pujukan kawan-kawan," tulis ustazah dari Malaysia itu.

Ustazah Asma Harun Dikecam karena Larangan Nonton Konser Justin Bieber

Dalam unggahan terbarunya pada 4 April 2022, Ustazah Asma Harun kembali menuliskan terkait konser Justin Bieber. Kali ini dia mengaku banyak mendapat kecaman, bukan hanya dari anak-anak muda tapi juga para orangtua.

"Yang ramai kecam juga dalam kalangan IBU AYAH, katanya pergi bukan guna duit Ustazah pun, kenapa nak sibuk hal orang, dan lain-lain yang lebih pedih," tulis ustazah membeberkan isi kecaman untuknya.

Menjawab hujatan padanya tersebut, Ustazah Asma Harun mengatakan dirinya tak sedih. Dia mengaku dirinya pun banyak kekurangan dan dosa.

"Saya tak sedih dikecam dan dihina, siapa saya ni untuk dihormati dan dimuliakan, banyak kekurangan dan dosa sendiri yang lebih menjadikan diri ini hina. Kesedihan adalah apabila melihat sesuatu kemungkaran namun ramai yang berdiam," kata pemuka agama dari Malaysia itu.

Ustazah Asma Harun menegaskan larangan menonton konser Justin Bieber menurutnya adalah bentuk kasih sayang orangtua untuk anak. "Tiada kasih sayang yang lebih tulus seorang Ibu Ayah melainkan mereka berusaha dengan hati, perkataan dan tindakan untuk melindungi anak-anak daripada melalui jalan yang salah dan terpesong daripada menuju ke Syurga. Itulah bukti kasih sayang sejati," tulisnya.



Simak Video "10 Tokoh yang Paling Banyak Diikuti di Instagram"
[Gambas:Video 20detik]
(eny/eny)